Wednesday, June 21, 2006

Mengapa saya terus saman Mahathir ~ Anwar

RAMAI yang menanyakan mengapa saya memilih untuk meneruskan kes saman terhadap Tun Dr Mahathir. Saya harus tegaskan bahawa selepas bebas, saya telah menyatakan berulang kali, saya maafkan dan bercadang untuk meneruskan perjuangan untuk menegakkan agenda baru buat Malaysia.

Tetapi Tun Mahathir mengulangi kata-kata fitnah beliau dengan cara biadap berulang kali. Saya pada peringkat awal mengepikan sahaja dan menjawab secara politk. Tetapi setelah berbincang dengan rakan-rakan, peguam dan ramai teman-teman lain termasuk di kalangan sarjana dan ulama dalam dan luar negara, mereka mengusulkan supaya hal dibawa ke tengah dan dihadapkan ke mahkamah.

Berdasarkan pengalaman, saya tidaklah begitu cenderung menyerahkan kes ini untuk pertimbangan mahkamah di Malaysia kerana apa yang sebut oleh (allahyarham) Tun Sufian dulu sekitar tahun 2001, bahawa kalau beliau sendiri selaku bekas Ketua Hakim Negera terpaksa berdepan dengan mahkamah dalam keadaan sekarang ini, beliau sendiri tidak begitu cenderung untuk menyerahkan nasib untuk pertimbangan mahkamah, yang beliau punyi persepsi cukup negatif.

Walau bagaimana pun kita teruskan, dan bila saya teruskan kali ni, saya tidak akan melindungi fakta atau memilih untuk menghalang dari mengeluarkan hujah dan keterangan yang cukup kuat. Sebab itu dalam kes seperti Perwaja, Konsortium Perkapalan, Bakun, wang dan dana umno yang dianggap sekitar RM8 billion; itu akan diperkukuh dengan hujah, dokumen dan data yang saya perolehi dan akan ketengahkan pada waktunya.

Alhamdullillah, dalam kes yang melibatkan saudara Sukma Dermawan adalah satu permulaan yang baik kerana mahkamah rayuan telah menolak dan mengenepikan keputusan majestrit yang dibuat dalam tempoh setengah jam dalam tahun 1998 tanpa mengikuti prosediur yang sah. Ini memungkin kita membuka semula seluruh cara, taktik kotor dan jahat yang dikemukakan oleh Jabatan Peguam Negara, Polis dan Hakim.

[Rakaman langsung bersama Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Anwaribrahimblog, 18 Jun lalu]

[kembali ke halaman utama]

0 Comments:

Post a Comment

<< Home